Fif til at lave den perfekte hummus – uden olie 🙂

Teksten er kopieret fra Månebarnet og kan ses her.

 

Månebarnet:
“Hvis man er vild med hummus men ikke med store mængder olie, kan man selvfølgelig lade være med at komme så meget i, men man kan faktisk også helt udelade den! Det kræver lidt tilvænning, for fedt smager altså bare godt (nah, don’t lie…), men der er et par fifs til, hvordan man kaster godt med smag i en oliefri hummus. Jeg sagde jo oliefri, ikke smagsløs! 😝😎 “

 

 

 

“Fif nr. 1
Rist krydderierne! Det fremhæver smagen, og får faktisk også den flotte farve frem i karry og gurkemeje, som jeg har brugt her, og altid bruger. Derudover har jeg brugt cayennepeber, paprika og knust spidskommen. Når man først finder ud af, hvor stor betydning ristede krydderier har i en hummus, er det *ikke* et trin man sådan lige har lyst til at springe let over fremover.

Fif nr. 2
Brug riiigeligt citronsaft! Det foretrækker jeg i hvert fald. Start med at tæske citronsaft i og juster derefter konsistensen med vand. I mit køkken er citronsaft i øvrigt et krydderi.

Fif nr. 3
Hvidløg. Hvidløg. Hvidløg! Fik jeg nævnt hvidløg? Overordnet er det min holdning, at det må være et kollektivt ansvar at spise *masser* af hvidløg, hver dag, så alle stinker men ingen lægger mærke til det. Problem solved. You are welcome.

Fif nr. 4
Tahin og tamari giver masser af umami i hummus! Har du ikke tahin kan sesamfrø (gerne ristede, eller ristede og kværnede med salt = gomasio) anvendes i stedet, og sojasauce kan anvendes i stedet for tamari.

Fif nr. 5
Brug kogevandet fra kikærterne! Det giver en mere luftig hummus (tænk aqua faba), og der er også masser af umami i kogevandet som er dét vi gerne vil have.

Fif nr. 6
Erstat nogle af kikærterne med hvide bønner! Det giver ligeledes en mere cremet og ‘federe’ hummus. Prøv også at tilføje ovnbagt hokkaido eller butternutsquash, for mere creaminess og en endnu mere fantastisk farve!

Fif nr. 7
Kast masser af friske krydderurter i din hummus! Den klassiske krydderurt i en hummus er persille, men prøv dig frem med f.eks estragon, basilikum eller måske (en lille smule) mynte?

Fif nr. 8
Iklæd din hummus med friske eller syltede sager, friskkværnet peber, chili (jeg klipper chili henover min mad) og evt. flere friske krydderurter! ”

 

(Følg  _maanebarnet_ på Instagram for mange flere tips og inspiration til lækker vegansk hverdagsmad!)

Diætist Felding

MAIL diaetist@felding.dk
TELEFON 22 27 64 63
CVR 35185410

KLINIK PÅ ØSTERBRO - Åben alle dage undtagen fredag
Sankt Kjelds Plads 6
2100 København Ø

KLINIK I RUNGSTED - Åben fredage
Rungsted Bytorv 1
2960 Rungsted Kyst

Følg mig på Facebook - og få klar besked og tips om sund kost

GENVEJE

ARTIKLER

BLOG

INTERVIEWS

OPSKRIFTER

BEHANDLINGER

BOOK TID

FOREDRAG

BOG

OM MARIA

© Alle rettigheder forbeholdes - Maria Felding 2017

Kontakt

11 + 15 =