Grønne proteiner

Artikel i fit living, martst 2018

Fit living sætter fokus på grønne proteiner og har interviewet bl.a. mig omkring gode vegetabilske kilder.
Beklager den dårlige gengivelse – jeg har sat mine citater ind nedenfor, så I i det mindste kan læse dem 😉

Det er vigtigt, at vi først og fremmest ser på helheden af et produkt – altså hvad fødevaren ellers indeholder. At noget er proteinrigt gør det ikke sundt, forstået på den måde, at det ikke er proteinindholdet i en fødevare, der fortæller, om den beskytter mod livsstilssygdomme. De fødevarer, jeg har lagt fokus på, er bevist sundhedsfremmende og noget, danskerne med fordel kunne øge indtaget af, men det skyldes ikke proteinindholdet.”

 

“Proteinbehovet opfyldes nemt på en næringsrig vegansk eller vegetarisk kost. Det kræver blot, at kosten ikke består af for mange tomme kalorier fra for eksempel sukker, sodavand, kage, slik og chips. Spiser du en mere naturlig og uraffineret kost hovedsageligt bestående af fuldkornsprodukter, grøntsager, frugt, bælgfrugter og nødder, får du alt det protein og de aminosyrer, du har brug for,

 

“Bælgfrugter er en fantastisk næringskilde, som også er proteinrig. De er rige på kostfibre, som danskerne ikke får nok af, og så er de fattige på mættet fedt og en glimrende erstatning for kød, som danskerne får alt for meget af. Ligesom kød er bælgfrugter rige på jern og zink, men i modsætning til kødet, er bønner også rige kilder til for eksempel calcium, folat, kalium, antioxidanter, kostfibre og beskyttende plantestoffer. Bønner er altså en fortrinlig erstatning for både kød og mælkeprodukter i kosten,

 

100 gram af hver enkelt grøntsag (broccoli og grønkål) giver over fem gram protein og derudover også fem gram kostfibre, og det er meget,” siger hun og fremhæver, at de begge også er en del af den såkaldte korsblomstrede grøntsagsfamilie, som har vist sig at være beskyttende i forhold til kræft. “De indeholder blandt andet stoffer, der hæmmer enzymer, der aktiverer kræft og tænder samtidig gener, der hæmmer væksten af kræftceller. Og så er de også fremragende calciumkilder. Grønkåls calciumindhold er næsten dobbelt så højt som komælks, og optagelsen er langt bedre.”

 

Den gruppe (nødder, kerner og frø) har et proteinindhold på 15 til 20 procent, men det er ikke kun derfor, det er godt at få dem med i kosten. De er virkelig rige næringskilder, der har et højt indhold af blandt andet beskyttende plantestoffer, E-vitamin, jern, zink, calcium, kalium, omega-3 og kostfibre,”

 

“Det, vi skal tænke over, er, at spise en sund kost, og gør vi det, bliver vores proteinbehov dækket. Ældre eller meget syge mennesker har ofte svært ved at dække deres behov for næring, heriblandt protein, både fordi behovet er øget, og appetitten er svækket. Men for raske danskere er det ikke et problem

 

Det (protein) er i realiteten ikke noget, vi skal bekymre os om, heller ikke vegetarer og veganere. Alle planter indeholder protein og alle essentielle aminosyrer, og den almene dansker behøver ikke tænke på at kombinere proteinkilder for at få nok aminosyrer, for vi har ikke brug for alle på én gang. Vi skal blot have alle over et par dage.”

 

 

Diætist Felding

MAIL diaetist@felding.dk
TELEFON 22 27 64 63
CVR 35185410

KLINIK PÅ ØSTERBRO - Åben alle dage 
Sankt Kjelds Plads 6
2100 København Ø

 

Følg mig på facebook - og få klar besked og tips om sund kost

 

Hjemmeside udviklet af Kasper Rebien

GENVEJE

ARTIKLER

BLOG

INTERVIEWS

OPSKRIFTER

BEHANDLINGER

BOOK TID

FOREDRAG

BOG

OM MARIA

 

© Alle rettigheder forbeholdes - Maria Felding 2018

Kontakt

14 + 15 =