(Se oprindeligt Facebookopslag her)

 

Landbrug & Fødevarer: “spis blot rødt kød”

 

I en artikel i Politiken argumenterer Landbrug & Fødevarer for, at vi “roligt kan putte rødt kød på tallerkenen” og at vi ikke skal lytte til skræmmekampagner om køds negative indvirkning på sundhed og klima.
Nedenstående er min kommentar til den artikel:

 

 

Nice try though 😉

Det grønne fokus er alle vegne. Danskerne er mere end nogensinde blevet bevidste om køds negative effekt på både klima, dyrevelfærd og sundhed. Så et modsvar fra Landbrug & Fødevarer måtte jo følge.

Jeg holder mig til indlæggets ernæringsmæssige argumenter for, at vi roligt skulle kunne putte (rødt) kød på tallerkenen. Jeg regner med, at andre vil se på klima-argumenterne – for hvis de har samme substans som de ernæringsmæssige, så er der ikke meget at komme efter.

– ”Kød er en fast forankret del af danskernes måltidskultur”
Korrekt.
– ”Det er positivt”
Jeg går ud fra, at der her menes for Landbrug & Fødevarer, og så er den jo god nok.

– ”Danskerne forbinder det (kød) med en god kilde til protein”.
Korrekt. Desværre er danskerne forblændet af netop den danske madkultur og anser ofte en ”rig” proteinkilde som en god proteinkilde. To vidt forskellige ting, som desværre ofte kan forvirre og udnyttes til at markedsføre uhensigtsmæssige produkter.

– ”Kød (… ) giver alle de livsnødvendige aminosyrer.”
Korrekt. Og det gør hver eneste plante også. Køerne danner dem jo ikke selv 😉
Dette faktum gør måske lidt, at næste afsnit om proteins vigtige funktioner mister sin pondus. Ikke at protein ikke er vigtigt – det er det bestemt. Det er bare ikke et argument for, at vi skal spise kød. (1)

– ”Det kræver stor viden om fødevarer og omhu at erstatte kød med andre fødevarer for at få optimal ernæring og den rigtige sammensætning af en lødig kost med meget lidt eller ingen animalske kilder.”
Hvad er optimal ernæring? Er det at spise en fødevare tydeligt forbundet med øget sygdomsrisiko og for tidlig død (2) og som vi opfordres til at skære ned på? Eller er det at spise bælgfrugter i stedet for, som omvendt kan nedsætte sygdomsrisikoen og som Fødevarestyrelsen direkte anbefaler os at spise mere af som en del af de 300 g. grøntsager om dagen?

Heldigvis er det heller ikke så besværligt, som man kunne tro ud fra artiklen. Reelt handler det bare om at spise bælgfrugter, nødder og grøntsager i stedet for kød:) Det kræver heller ikke specifikke mængder eller rette kombinationer. Hvis du vælger helt at udelukke animalske produkter, så skal din plantekost dog suppleres med B12-vitamin.

Men det er alligevel en valid pointe, at ændrede vaner og ekstra tidsforbrug kan være en hæmmende faktor. Derfor har jeg inkluderet lidt billeder af gode alternativer til kød og til sidst linket til gode blogs for inspiration til kødfrie retter.
I begyndelsen er lidt ekstra tid i køkkenet en rigtig god idé, så du kan lære at lave falafler, linsedeller, dhal, stegt tofu, bønnepostej, chili sin carne, nøddefars osv. Og hvis du ikke har tid til at iblødlægge og koge bønner, så kan de heldigvis købes på både glas, karton og dåse. Linser skal blot koges som ris. Og tofu hælder du bare på panden direkte fra pakken – det kan endda købes marineret 😉 Jeg vil klart anbefale basilikumtofu!
Og skal det være endnu nemmere, så findes der vegetabilske køderstatninger, der ligner kød og kan bruges i de samme retter, men som ikke indeholder nogen af kødets uhensigtsmæssige stoffer (såsom hæmjern, mættet fedt, stegemutagener osv.).

– ”…grupper af især kvinder i den fertile alder og danskere over 65 kan have gavn af at spise mere kød med henblik på at indtage mere jern, protein og D-vitamin.”
At yngre kvinder har tendens til jernmangel er endnu en vigtig grund til at spise flere bønner – som er meget rigere på jern end kød og dette fra en sundere jernform: non-hæmjern (2). Ang. D-vitamin – hvis ældre skulle dække deres minimumsbehov gennem oksekød, så skulle de spise omkring 4 kg dagligt… Som bekendt har ældre ikke den største appetit, så det ville nok være en bedre løsning at sikre, at de fik nok sollys og et D-vitamintilskud.

Hvis ikke du blev overbevist af artiklen i Politiken, men stadig tænker, der nok er gode grunde til at indføre flere kødfrie dage – så er dette det perfekte tidspunkt 🙂 På mandag starter 2. runde af VeganerUdfordringen, hvor du kan afprøve en vegansk kost i 22 dage og få alt den hjælp, du kunne ønske dig fra 100vis af frivillige mentorer 👏🏼 Så join Alternativet og de mange andre fantastiske grønne ildsjæle og se, om lidt flere veggiedage kunne blive noget for dig 🙂

Se her og her og her for inspiration til kødfrie middage og madpakker

Diætist Felding

MAIL diaetist@felding.dk
TELEFON 22 27 64 63
CVR 35185410

KLINIK PÅ ØSTERBRO - Åben alle dage undtagen fredag
Sankt Kjelds Plads 6
2100 København Ø

KLINIK I RUNGSTED - Åben fredage
Rungsted Bytorv 1
2960 Rungsted Kyst

Følg mig på Facebook - og få klar besked og tips om sund kost

GENVEJE

ARTIKLER

BLOG

INTERVIEWS

OPSKRIFTER

BEHANDLINGER

BOOK TID

FOREDRAG

BOG

OM MARIA

© Alle rettigheder forbeholdes - Maria Felding 2017

Kontakt

15 + 14 =