(se oprindeligt Facebook her)

Never judge a food by its ad!

 

Bliver så glad, når mine klienter sender mig ting, der viser, at de ikke er så nemme at narre mere 👏🏻  Som fx. dette billede, hvor han lynhurtigt gennemskuede, hvad de nye mælkereklamer går ud på. Han skriver: “reduceret til én ting – som du har lært mig

Det er nemlig præcis det, disse reklamer gør. De får en hel fødevare reduceret til kun at handle om ét vigtigt stof, vi gerne skulle have nok af – calcium (eller protein på nogle af de andre posters). Det hjælper også, at det er svært at se, at der er et ‘i’ mellem calcium og mælk, så vi ved et hurtigt øjekast kunne tro, det var mælk og ikke calcium, der var vigtigt for knoglerne. Ups!?

Mælk bliver altså lig med calcium, og ergo får mælk en særstatus som calciumkilde, og vi bliver usikre på vores knoglers helbred, hvis ikke vi drikker nok calcium – jeg mener mælk!
Dét er altså smart markedsføring 👍🏻  .. ( 👎🏻 )

Det ironiske er bare, at studie på studie viser, at mere mælk/calcium ikke beskytter mod knoglebrud (1). Endnu værre bliver det ved at højt indtag af calcium specifikt fra mælk er forbundet med mulig øget risiko for prostatakræft. (2). (Der er dog formentligt andre stoffer i mælken end calcium, der forklarer denne sammenhæng.)

Vi får IKKE stærke knogler fordi, vi drikker mælk eller har et højt calciumindtag. Calcium er bestemt vigtigt for knoglerne, men kan ikke klare det alene. En mere sandfærdig poster havde været, at vægtbærende motion er vigtigt, og dernæst magnesium, calcium, D-vitamin, K-vitamin, B-vitaminer, bor, C-vitamin osv. osv. Det havde nok været lidt mindre catchy dog. Og ikke mindst ødelagt reklamens budskab.

Dernæst er mælk hverken den eneste eller bedste (!) kilde til calcium. Så måske vi skulle tænke mindre over enkelte næringsstoffer og mere over, om vores kost generelt er sundhedsfremmende. For den skulle gerne beskytte langt mere end blot vores knogler.

 

(1) Harvard School of Public Health (refs i link nederst):
”The results from such long-term studies may be surprising to some. While they do not question the importance of calcium in maximizing bone strength, they cast doubt on the value of consuming the large amounts currently recommended for adults. In particular, these studies suggest that high calcium intake doesn’t actually appear to lower a person’s risk for osteoporosis. For example, in the large Harvard studies of male health professionals and female nurses, individuals who drank one glass of milk (or less) per week were at no greater risk of breaking a hip or forearm than were those who drank two or more glasses per week. When researchers combined the data from the Harvard studies with other large prospective studies, they still found no association between calcium intake and fracture risk. Also, the combined results of randomized trials that compared calcium supplements with a placebo showed that calcium supplements did not protect against fractures of the hip or other bones. Moreover, there was some suggestion that calcium supplements taken without vitamin D might even increase the risk of hip fractures. A 2014 study also showed that higher milk consumption during teenage years was not associated with a lower risk of hip fracture in older adults.”

”Should You Get Calcium from Milk?”
”Milk is actually only one of many sources of calcium—dark leafy green vegetables and some types of legumes are among the other sources—and there are some important reasons why milk may not be the best source for everyone”
”Clearly, although more research is needed, we cannot be confident that high milk or calcium intake is safe.”

 

Diætist Felding

MAIL diaetist@felding.dk
TELEFON 22 27 64 63
CVR 35185410

KLINIK PÅ ØSTERBRO - Åben alle dage undtagen fredag
Sankt Kjelds Plads 6
2100 København Ø

KLINIK I RUNGSTED - Åben fredage
Rungsted Bytorv 1
2960 Rungsted Kyst

Følg mig på Facebook - og få klar besked og tips om sund kost

GENVEJE

ARTIKLER

BLOG

INTERVIEWS

OPSKRIFTER

BEHANDLINGER

BOOK TID

FOREDRAG

BOG

OM MARIA

© Alle rettigheder forbeholdes - Maria Felding 2017

Kontakt

11 + 9 =