(Se oprindeligt Facebookopslag her)

DET ER IKKE ET OFFICIELT KOSTRÅD, AT VI SKAL DRIKKE MÆLK

 

Jeg kan ikke lade være at blive en lille smule irriteret hver gang, jeg cykler forbi denne reklame. Ikke fordi der er noget galt i at reklamere for sine produkter. Men fordi budskabet i denne exceptionelt effektive markedsføringskampagne opfattes som meget mere end reklame. Det opfattes som et officielt kostråd.


½ liter mælk om dagen har for længst fasthæftet sig i vores bevidsthed som en anbefaling fra sundhedsorganisationerne. Det er sågar opfattelsen blandt mange ernæringsprofesionelle – heriblandt os diætister – at vi bør drikke komælk hver dag for vores sundheds eller knoglers skyld.

Jeg møder gang på gang og så sent som i sidste uge spritnye kliniske diætister (enten helt nyuddannede eller i gang med deres bachelor), som også tror/har lært, at Fødevarestyrelsen anbefaler at drikke 1/2 liter komælk hver dag og hele livet.
Hvis det er dén opfattelse, landets ernæringsuddannede kommer ud med (det gjorde jeg også selv) – hvordan skal resten af befolkningen så have en jordisk chance for at finde hoved og hale i kostrådene?

Problemet er nemlig, at dette budskab eller opfattelse IKKE har rødder i De officielle Kostråd fra Fødevarestyrelsen.
Her er nemlig INTET råd om, at vi skal drikke mælk.

Den officielle anbefaling lyder helt præcist:
”Vælg magre mejeriprodukter” 
Og den uddybes med: ”1/4-1/2 liter mælkeprodukt dagligt er passende i forhold til danske madvaner.” 

Det betyder, at vi KAN vælge at indtage komælksprodukter og gør vi det, anbefales de magre varianter. Men vi SKAL ikke. Det er ikke nødvendigt at inkludere komælk i kosten. Det er derimod vigtigt at spise frugt, grøntsager, bælgfrugter og fuldkorn – og dette anbefales direkte.
Det, Fødevarestyrelsen direkte anbefaler os at drikke, er: VAND. Kostråd nr. 10 lyder nemlig: ”Drik vand”.
INTET kostråd lyder ”Drik mælk”.

Hvad menes der med, at mælk er passende ift. danske madvaner?
Det forklarer læge Tobias Schmidt Hansen og jeg meget mere om i Den plantebaserede kost

(Eller du kan læse en kort artikel fra mig om emnet her.

Vil du være helt sikker på, at du forstår De ti Kostråd fra Fødevarestyrelsen? Så læs min artikel i Lægemagasinet her.


Er du i tvivl om, hvordan du får nok calcium uden komælk?
Så se her 

De officielle Kostråd lyder:
1. Spis varieret, ikke for meget og vær fysisk aktiv
2. Spis frugt og mange grøntsager (600 g i alt, mindst halvdelen grøntsager)
3. Spis mere fisk (350 g. ugentligt, heraf min. 200 g. fed fisk)
4. Vælg fuldkorn (spis min. 75 g. dagligt)
5. Vælg magre mejeriprodukter (250-500 ml. dagligt er passende i en dansk kost)
6. Vælg magert kød og kødpålæg (max 500 g. rødt kød ugentligt)
7. Spis mindre mættet fedt (max 10E%)
8. Spis mad med mindre salt (max 5-6 g. dagligt)
9. Spar på sukkeret (max 10E%)
10. Drik vand

Diætist Felding

MAIL diaetist@felding.dk
TELEFON 22 27 64 63
CVR 35185410

KLINIK PÅ ØSTERBRO - Åben alle dage 
Kildevældsgade 83 a st tv
2100 København Ø

 

Følg mig på facebook - og få klar besked og tips om sund kost

 

Hjemmeside udviklet af Kasper Rebien

GENVEJE

ARTIKLER

BLOG

INTERVIEWS

OPSKRIFTER

BEHANDLINGER

BOOK TID

FOREDRAG

BOG

OM MARIA

 

© Alle rettigheder forbeholdes - Maria Felding 2018

Kontakt

3 + 10 =