(se oprindeligt Facebookopslag her)

“Hvad mener du med, at jeg IKKE skal tælle kalorier længere?!”

 

Jeg kan ikke undgå at være årsag til, at nogle af mine patienter bliver forvirrede, når jeg først begynder at forklare, hvordan jeg vejleder. For oftest anbefaler jeg det komplet omvendte af, hvad de forventer.

 

 

Grunden er, at mange tidligere har været igennem en række slankekure, levet efter rigide kostplaner, brugt apps til at tælle hver enkelt kalorie og andet, der basically har gjort, at de ikke lytter til og stoler på deres egen krop, men spiser fordi det står på deres plan eller fordi de har flere kalorier tilbage, inden de når deres max den dag.
Altså langt fra den naturlige følelse af sult og mæthed, som engang motiverede dem til at spise/ikke spise. Før de gik på kur vel at mærke.
Dette anses som normalt eller nødvendigt for at nå deres mål – som er vægttab.

Jeg kan ikke lade være at blive frustreret hver eneste gang, jeg hører denne historie. Hvorfor skal det gøres så besværligt og ulideligt for dem?
De kostplaner og kure, mine patienter fortæller mig om, har intet med sundhed at gøre – hverken fysisk eller psykisk. Alt fokus er lagt på kalorieantal, kropsvægt og så en god portion selvdisciplin for at kunne overholde dem. Mellemmåltider er typisk nupobarer, skyr-to-go eller knækbrød med kødpålæg, fordi de er “proteinrige” og nemme at beregne kalorieantallet af. Cola zero og andre light drikke er der til gengæld ingen begrænsing på, da de “fylder uden at give kalorier”…suk…

Så ja – det er noget af en omvæltning, når jeg forklarer, hvorfor jeg ikke følger de samme principper, og faktisk anbefaler, at de IKKE tæller kalorier (eller bruger nogen af de nævnte produkter!). Og i øvrigt fraråder at bruge vægttab som deres mål.
En del bliver faktisk utrygge ved tanken om at spise, hvis ikke de ved, hvor mange kalorier, maden indeholder. Og idéen om blot at spise, når de er sultne, er meget meget fjern.
Med andre ord er det på tide, at madplanen smides ud og kalorie-app’en slettes.

Kostplaner kan bestemt være en hjælp i begyndelsen, og jeg laver skam også næringsberegnede kostplaner, når det er relevant. Men de bruges som en opsummering af vejledningen og til at få inspiration og konkrete, praktiske forslag til måltiderne baseret på det, vi har gennemgået.

Efter en måneds tid gennemgår vi det igen, og jeg spørger, om de kan forestille sig at leve på den her måde fremover. Hvis ikke de kan det, så laver vi planen om, så den passer bedre til dem. For den nye kost skal IKKE føles som en kur eller noget, de glæder sig til, er overstået. Så er det jo dømt til at mislykkes før eller siden.

Lægger man vanerne om, begynder at spise og nyde en mere naturlig kost, og lærer at lytte til sin krop, så er kalorietælling og selvdisciplin ikke nødvendigt.
Tålmodig og åbenhed er dog vigtigt i begyndelsen, når vanerne og særligt tankemønstrene skal ændres. For frugt feder IKKE. Vi behøver ikke spise, blot fordi kl. er 12. Smagspræferencer ændrer sig. At noget er kaloriefattigt/mættende er ikke det samme som, at noget er sundt. Og vigtigst – målet for forløbet bør være disse vaneændringer og ikke vægttabet i sig selv.

Diætist Felding

MAIL diaetist@felding.dk
TELEFON 22 27 64 63
CVR 35185410

KLINIK PÅ ØSTERBRO - Åben alle dage undtagen fredag
Sankt Kjelds Plads 6
2100 København Ø

KLINIK I RUNGSTED - Åben fredage
Rungsted Bytorv 1
2960 Rungsted Kyst

Følg mig på Facebook - og få klar besked og tips om sund kost

GENVEJE

ARTIKLER

BLOG

INTERVIEWS

OPSKRIFTER

BEHANDLINGER

BOOK TID

FOREDRAG

BOG

OM MARIA

© Alle rettigheder forbeholdes - Maria Felding 2017

Kontakt

3 + 3 =