I dag læste jeg et opslag om en vegetar, der havde fået konstateret B12-mangel hos lægen, og som gik hjem med en besked om, at nu SKULLE han spise kød….

Det er ikke første gang, jeg hører historier som denne, og det bekymrer mig mildest talt.

Først og fremmest kan B12-mangel være meget alvorligt. Derfor bør anbefalingen være langt mere specifik end “spis kød”. Hvor meget? Hvor ofte? Hvilken type kød? Hvor længe?

Hvis man kunne svare på disse spørgsmål, så ville man vide, at kød IKKE er en god kilde til B12, når man har mangel.

Den officielle anbefaling for B12 er ca. 2 µg (mikrogram) dagligt for voksne. Dette er dog ofte ikke nok, hvis man kun får B12 én gang dagligt eller hvis man er over 50 år eller hvis man tager visse medikamenter… Eller hvis man er i mangel! Så kræver det typisk meget høje doser.
Dernæst peger nyere forskning på, at et indtag ml. 4-7 µg/d er mere optimalt (igen – ikke ved mangel). (1)

B12-indholdet i kød:
Kylling: ca. 0,4 µg/100 g
Oksekød: ca 1,4-2,3 µg/100 g.

Dvs. man måske lige akkurat kunne få “nok” B12, hvis man ikke var i mangel og indvilligede i at spise 100-200 g. oksekød hver eneste dag… Men nu er rødt kød er jo noget, vi bør begrænse mest muligt ift. forebyggelse af livsstilssygdomme, så det kan vel næppe kaldes en god løsning 😑

Dernæst – og endnu mere relevant – kan behandling af B12-mangel kræve op mod 1000-2000 µg B12 dagligt. Med andre ord – det kan på ingen måde opnås gennem kosten.

En anbefaling om at “spise kød”, når man lige har fået konstateret B12-mangel, er derfor højst uhensigtsmæssig.
Hvis man rent faktisk endte med at droppe sin vegetariske levevis og indføre kød i kosten, ville det give en falsk tryghed og man ville risikere at få alvorlige og kroniske følger af sin ubehandlede B12-mangel. Særligt idet man måske overser symptomerne, fordi man jo følger lægens råd og på den måde burde vide sig sikker..

Alvorlig B12-mangel kræver et tilskud i en meget høj dosis. Nogle læger udskriver en recept, men det kan også købes uden.
En multivitaminpille er ikke nok. B12-beriget plantedrik er slet ikke nok.

Mit råd er, at ALLE vegetarer, veganere, plantespisere, flexitarer og personer over 50 år tager et tilskud med B12-vitamin. Min anbefaling er 1000 mikrogram cyanocobalamin 2-3 gange ugentligt, når man ikke er i mangel og spiser primært planter.

Diætist Felding

MAIL diaetist@felding.dk
TELEFON 22 27 64 63
CVR 35185410

KLINIK PÅ ØSTERBRO - Åben alle dage 
Kildevældsgade 83 a st tv
2100 København Ø

 

Følg mig på facebook - og få klar besked og tips om sund kost

 

Hjemmeside udviklet af Kasper Rebien

GENVEJE

ARTIKLER

BLOG

INTERVIEWS

OPSKRIFTER

BEHANDLINGER

BOOK TID

FOREDRAG

BOG

OM MARIA

 

© Alle rettigheder forbeholdes - Maria Felding 2018

Kontakt

6 + 9 =