Behandlinger

Med den rette kost kan man forebygge og behandle størstedelen af vores livsstilssygdomme. Mit job og formål er først og fremmest at forklare og give dig dig en forståelse for, hvordan din mad påvirker netop din sygdom, og hvilke komponenter i kosten, der har størst betydning. Dernæst gennemgår vi sammen, hvordan du kan implementere mine råd i din hverdag, og finder sammen nogle realistiske mål.
Nedenstående viser, hvad jeg bl.a. vejleder inden for. Ønsker du at booke mig til et foredrag om en af disse emner, så klik her.

Din badevægt fortæller ikke hele historien…

 

Tallet på en almindelig badevægt fortæller din totale vægt, men ikke hvor meget der er muskler, og hvor meget der er fedt.
Det gør min vægt.

I sin tid købte jeg den nyeste Tanita bioimpedans 780 på trods af, at jeg syntes (og stadig synes!) det er vigtigt, at vægten ikke får alt opmærksomheden (faktisk gerne så lidt opmærksomhed som muligt). Men samtidig tænkte jeg, at hvis man endelig skulle veje sig, så skulle vægten give et oprigtigt, brugbart billede, som også forklarer, hvorfor man nogle gange tager på, når man begynder at styrketræne eksempelvis. Derfor endte jeg med at købe en af disse til hver af mine klinikker.

På denne slags bioimpedans vægt får du bl.a. estimeret din muskelmasse, fedtmasse, metaboliske alder, det viscerale fedt (fedtet omkring organerne), energibehov og benmuskulatur.

Ved vægttab er det vigtigt at vide, om man taber fedt eller muskler, da et stort tab af muskelmasse ikke er hensigtsmæssigt. En almindelig badevægt fortæller dig kun den samlede vægt i kilo, men intet om, hvorvidt det er fedt eller muskeltab.

Her får du et mere nøjagtigt billede af, hvad der sker i kroppen, og om grunden til, at vægten måske står stille, er fordi du øger din muskelmasse samtidig med, at du taber fedtmasse. En meget vigtig viden, så motivationen ikke ryger.
En kropsanalyse er også ideel for dem, der ønsker at følge effekten af motion og styrketræning på deres muskelmasse.

Du får også et praj om, hvorvidt du hører ind under én af følgende kategorier:

For høj fedtmasse

Hvis din fedtprocent er for høj, er du i øget risiko for det metaboliske syndrom, heriblandt diabetes og hjertekar-sygdom.

“Tyndfed”

Dette vil sige, at du har en del fedt på kroppen, selv om din vægt ikke er særlig høj. Denne kategori er desværre uhensigtsmæssig, da en høj fedtmasse, særligt omkring de indre organer, er en risikofaktor for sygdomme.

Sund vægtklasse på trods af, at dit BMI er for højt

Hvis du har stor muskelmasse, så kan dit BMI godt ligge “for højt”. Uden en grundig kropsanalyse, kunne du fejlagtigt tro, at du burde tabe dig for at komme ned i et normalt BMI-interval. Men hvis de ekstra kilo kommer fra muskelmasse, så er det bestemt ikke hensigtsmæssigt at tabe sig i vægt.

For lav fedtprocent på trods af normal vægt

Din vægt kan også ligge inden for normalen, selv om du er undervægtig. Hvis du er meget muskuløs, kan din vægt være inden for normalen, selv om din fedtprocent er for lav. Kroppens fedtmasse må ikke blive alt for lav, da det kan medføre udeblivelse af menstruation og dermed øget risiko for bl.a. knogleskørhed senere i livet.

Diætist Felding

MAIL diaetist@felding.dk
TELEFON 22 27 64 63
CVR 35185410

KLINIK PÅ ØSTERBRO - Åben alle dage undtagen fredag
Sankt Kjelds Plads 6
2100 København Ø

KLINIK I RUNGSTED - Åben fredage
Rungsted Bytorv 1
2960 Rungsted Kyst

Følg mig på Facebook - og få klar besked og tips om sund kost

GENVEJE

ARTIKLER

BLOG

INTERVIEWS

OPSKRIFTER

BEHANDLINGER

BOOK TID

FOREDRAG

BOG

OM MARIA

© Alle rettigheder forbeholdes - Maria Felding 2017

Kontakt

1 + 3 =